NIEUW Door het bezoeken van deze site aanvaardt u het gebruik van cookies die het mogelijk maken advertenties op maat aan te bieden, bezoek statistieken bij te houden en het delen van informatie op sociale media te vergemakkelijken. Voor meer informatie en voor de mogelijkheid om het gebruik van cookies uit te schakelen, klik hier

Sluiten

  • Français
  • research
  • Points de vente
  • newsletter
  • my skin

3 tips voor een langzaam leven en een energieke dag

Haastige spoed is zelden goed. Met deze tips van Vichy blijft u ’s ochtends, ’s middags en ‘s avonds heerlijk ontspannen en energiek.

U kent vast het gezegde haastige spoed is zelden goed, maar heeft u  er wel eens over nagedacht hoe dit van toepassing is op uw eigen leven? Continue haasten verhoogt het cortisol gehalte in uw bloedbaan, een belangrijke factor in stress-gerelateerde ziekten. Stress verhoogt ook de aanmaak van dopamine, bekend als ons gelukshormoon. Hoe meer we haasten hoe ongelukkiger en ongeconcentreerder we worden.

Onze samenleving is bezeten van gehaast leven. Psycholoog Prof. Wiseman’s onthult in zijn nieuwe boek: ‘Quirkology’ dat we volgens onderzoek tegenwoordig tien procent sneller lopen dan twintig jaar gelegen. Daarnaast slapen we minder, eten we meer voorbewerkte voedingsmiddelen, zijn we sneller geïrriteerd en gebeuren er veel meer verkeersongelukken. Maar, moeten we onszelf zo blijven uitputten? Verschillende klinische studies wijzen uit dat minderen haasten er voor zorgt dat de risico’s voor een hoge bloeddruk en obesitas afnemen. Daarnaast zorgt het voor betere relaties en een langer leven.*

Hoe kunt u onthaasten in uw dagelijkse leven? Wij geven tips hoe u dit ‘s ochtends, ‘s middags en ‘s avonds gemakkelijk kunt toepassen.

1. ‘s Ochtends

Uit onderzoek van de Thai Medical Association blijkt dat mindful meditatie er voor zorgt dat het cortisol gehalte afneemt en u een boost krijgt aan ‘positieve’ hormonen zoals serotonine. Pak een rustmoment voordat u naar uw werk vertrekt. Ga lekker zitten, sluit uw ogen en concentreer u voor tien minuten op uw natuurlijke ademhaling. Laat uw gedachten voorbij drijven, observeer ze, maar ga er niet op in.  Overhaast uw gezichtsverzorging ritueel niet ’s ochtends. Zorg er voor dat uw huid goed is gereinigd, gehydrateerd en beschermd tegen de dagen die komen gaat.

2. ‘s Middags

Probeer uw lunchpauze buiten door te brengen. Geniet van de smaak en textuur van uw lunch. Dit verbetert de spijsvertering en zorgt er voor dat u niet te veel zult eten. Leef in het nu en laat kleine irritaties niet de overhand nemen. Vertraag, adem rustig in en uit en herinner u  hoe kalm u vanochtend was tijdens het mediteren.

3. ‘s Avonds

Zet een uur voordat je naar bed gaat uw telefoon, televisie en computer uit. Geniet van een kopje kruidenthee en ontspan met uw geliefden. Laad uw lichaam en geest op voor de volgende dag. Gebruik een voedende nachtcrème na het reinigen en druppel wat ontspannende lavendelolie op uw kussen.

* North American Association for the Study of Obesity, and Carl Honoré: “In Praise of Slowness”.

Feel Young. Age Slow.

De redactie

Meest gelezen

go to top