NIEUW Door het bezoeken van deze site aanvaardt u het gebruik van cookies die het mogelijk maken advertenties op maat aan te bieden, bezoek statistieken bij te houden en het delen van informatie op sociale media te vergemakkelijken. Voor meer informatie en voor de mogelijkheid om het gebruik van cookies uit te schakelen, klik hier

Sluiten

  • Français
  • research
  • Points de vente
  • newsletter
  • my skin

IDEAL SKIN BLOG

Silhouette

Test: hoe analyseer je je slaapgedrag om beter te slapen?
Tips van Vichy

Met

François DuforezFrançois DuforezSportarts en slaapspecialist

Heeft u last van slaapgebrek? Analyseer uw nachtrust om te begrijpen hoe u uw nachten en uw gezondheid kunt verbeteren. 

Bent u 's morgens wel eens moe door slaapgebrek? Wordt uw nachtrust verstoord door slapeloosheid, stress of onderbroken slaap? Beoordeel de mate aan de hand van deze vragen en laat slaapproblemen niet langer uw gezondheid schaden.

Verschillende tests om slaap te meten

Slaapt u goed? Om hier antwoord op te kunnen geven, begint u met beoordelen hoe fit u bent bij het opstaan. Voelt u zich topfit? Dan was het een goede nacht met een herstellende slaap van 6 à 9 uur, al naar gelang uw eigen behoefte. Hoe meer u slaapt, hoe meer uw lichaam zich kan herstellen. Dat betekent dan vooral het ontgiften van de huid en de afvoer van vetten! Bent u echter vermoeid, nerveus en futloos bij het ontwaken dan moeten er alarmbellen gaan rinkelen. Indien dit dagelijks het geval is dan kunnen de gevolgen hiervan uw stemming en uw gezondheid negatief beïnvloeden. En uw figuur! Uit recent wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat er een verband bestaat tussen slecht slapen en gewichtstoename.

Om u te helpen de balans op te maken, kunt u antwoord geven op deze selectie van vragen die zijn geïnspireerd op diagnoses van specialisten: de Ford-test, de Epworth slaperigheidsschaal, de slaapvragen van Spiegel, etc. Zo kunt u snel uw persoonlijke situatie beoordelen en optimaal profiteren van de adviezen voor een betere nachtrust.

Zijn al mijn nachten allemaal hetzelfde? Dat vertelt een slaapagenda!

Onregelmatige slaapritmes vergen meer inspanning van het lichaam omdat het lichaam zich moet aanpassen. De vermoeidheid neemt toe. De circadiaanse 24-uurritmes raken verstoord. Het lichaam heeft meer energie nodig en het hongergevoel treedt vaker op. Om uw persoonlijke balans op te maken, zou u gedurende een week elke dag de tijden dat u naar bed gaat, opstaat en eventueel 's nachts wakker wordt, moeten bijhouden. Dan krijgt u een duidelijk overzicht van uw eigen ritme. Het beste is om op vaste tijden te gaan slapen en een minimaal aantal uren slaap aan te houden om fit en op gewicht te blijven. 

Heb ik last van stress? Beperk riskante situaties!

Hoewel stress soms nuttig kan zijn, kan stress er ook voor zorgen dat uw slaaptijd niet optimaal is of dat u midden in de nacht wakker wordt. Door hier bewust van te zijn helpt al om stress proberen te beheersen en de controle weer over te nemen. Ga eens na voor uzelf: welke van deze situaties geven u stress? Spreken in het openbaar, op vakantie gaan, ruzie met familieleden, belangrijke afspraken? Als u de oorzaak kent van uw stress en uw angsten, maak dan gebruik van ontspanningstechnieken om te kalmeren. Een ontspannend bad, bijvoorbeeld, kan u helpen om dit soort stress te voorkomen.

Heb ik slaapgebrek? Herken tekenen van slaperigheid

Vermoeidheid kan betekenen dat u zonder het te weten last heeft van slaapproblemen. Als u overdag zonder speciale reden slaperig wordt als u tv kijkt, muziek luistert, in een vergadering zit of met het openbaar vervoer reist, kan deze vraag relevant zijn. Praat erover met uw arts en probeer powernaps te doen om de verloren uren van slaap te compenseren.

Slaapapneu en ´s nachts wakker worden is met apparatuur te meten

Zelf beoordelen hoe lang en intensief u slaapt, lijkt lastig als u in dromenland bent. Zwaar snurken, terugkerende nachtmerries en extreem veel bewegen tijdens de slaap zijn echter belangrijke signalen en dienen besproken te worden met een arts indien de klachten aanhouden. In de nabije toekomst zal apparatuur die gekoppeld is aan onze mobiele telefoon een steeds nauwkeurigere analyse kunnen geven van de situatie. Lampen en wekkers die helpen bij het inslapen en opstaan, oordopjes.. er wordt aan gewerkt! Vooruitgang houdt u niet tegen en slaap ook niet! 

Wilt u meer tips voor een heerlijke nachtrust? Bekijk hier de video met tips.

Wilt u onze producten zelf ervaren? Shop nu bij uw dichtstbijzijnde apotheek!

DE OPLOSSING VAN VICHY